Att ljuga

Jag tror oftast människor om gott, lite naivt kanske, men jag har svårt att tro att någon vill föra mig bakom ljuset. När jag sen, långt om länge, inser att en person ljugit om väsentliga saker, blir jag besviken. Till sist kan jag inte tro på någonting som den personen säger överhuvudtaget. Det är mycket svårt att lita på en lögnare. Sanningen är det enda som håller i längden!
 
Appropå att ljuga, så hittade jag detta på www.wikipedia.org  

En lögn är en oriktig utsaga som uttalas såsom varande sann, med avsikt att få dem som tar del av utsagan att anta dess riktighet trots att den som uttalar den vet att den är osann. En lögnare är en person som tidigare ljugit eller tenderar att ljuga ofta, även när det inte är nödvändigt. Mytomani är en form av tvångsmässigt ljugande.

Andra former av bedrägeri, såsom förklädnader, förfalskningar och trolleri, betecknas strängt taget inte som lögner. Även sanna påståenden kan betecknas som lögner om de uttalas av en känd lögnare som är medveten om sitt rykte och att mottagaren kommer att utgå ifrån att han eller hon ljuger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0