En klassisk historia

En yngre man reste långt för att studera med en stor mästare. När han träffade mannen första gången, frågade han: "Hur lång tid tar det tills jag är lika vis som du?" Svaret kom direkt: "Fem år." "Det var länge", sa pojken. "Men vad händer om jag arbetar dubbelt så hårt?" "Då tar det tio år", svarade mästaren. "Tio år! Det är alldeles för länge! Hur blir det om jag studerar hela dagarna och långt in på nätterna, varje kväll?
"Då tar det 15 år" svarade mästaren. "Jag förstår inte", sa mannen. "Varje gång jag lovar att lägga ner mer energi på att nå målet, säger du att det tar längre tid. Varför?" Den vise mannen svarade: "Den frågan är lätt att besvara. Om du hela tiden har ett öga på målet, blir det bara ett öga kvar som kan vägleda dig under resan."
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0