Du är en pärla!

Hur blir en pärla till ... eller hur formas en tall längst ut i skärgården? Pärlan blir till i en mussla som silar sand under lång tid. Produkten efter mycket arbete är en glittrande vacker pärla. Tallen kämpar år efter år med väder och vind. En krokig tall långt ute i skärgården liknar inte en tall som vuxit ur bördig mark med bra väderförhållanden. Jag tycker att denna krokiga tall är vacker och skön. Det syns att den levt. Samma sak är det med människor som jag ser det. Livet sätter sina spår i oss. Motstånd skapar skönhet. Sanden i pärlan är alla motgångar, sorger och smärta som vi går igenom. Ser jag det alltid så? Nej! Klagan och tvekan inför nya utmaningar. Som en av Karin Boyes droppar på grenen. Skälvande av fruktan inför det nya. Jag vill vara en pärla när jag dör. Jag vill känna mig som en spännande krokig skärgårds tall när jag sitter på min kammare som en gammal man… nöjd med det liv jag levt och full av kärlek till alltet. Vad vill du? Du skapar förutsättningarna just nu. Idag!


Tommy P.A.Larsson http://www.carpeleo.se/morrharet-nr01-aug03-du_gor_skillnad.php


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0